Sundhed er OGSÅ at passe på dit stressniveau

Sundhed

Sundhed er OGSÅ at passe på dit stress niveau

Jeg har en evig opmærksomhed på mit stress niveau. Det har jeg særligt, efter at jeg for mange år siden fik hjernerystelse og deraf en lavere tolerance overfor stress.

Men nemt er det altså ikke lige altid, når man som jeg har mange ideer, gerne vil planlægge, hjælpe og løse udfordringer – og er selvstændig og alenemor.

Men at have konkrete strategier til at håndtere dit stress niveau er virkelig vigtigt, når det kommer til din sundhed!

Men hænger stress overhovedet sammen med sundhed?

Vi arbejder i Danmark ud fra 5 sundhedsparametre. I starten var det faktisk kun 4, og de forkortes KRAM.

Kost, Rygning, Alkohol og Motion.

Men så blev der tilføjet et S, så det hedder KRAMS.

Kost, Rygning, Alkohol, Motion og STRESS.

Fordi dit stress niveau er virkelig vigtigt ift. dit generelle helbred.

Hvad gør stress hormonerne i din krop?

Det er jo akut stress, hvor særligt dit adrenalin niveau forhøjes, så du er klar til at præstere. Her hæmmes bla. dine sultsignaler.

Og så er der den mere kroniske stress – dvs. generelt det at have lidt for travlt. Her højnes særligt dit kortisol niveau. Det øger faktisk din appetit, det holder på dine fedtdepoter og det kan øge inflammation i kroppen.

Det vil sige, at du har langt større tendens til at crave, når du er fortravlet!

Det vil også sige, at det er langt sværere at tabe sig, når du er fortravlet!

Og det vil også sige, at det faktisk ikke er godt for din krop på den lange bane at være fortravlet!

Men hvorfor er stress så nærmest blevet en folkesygdom?

Blandt andet fordi vores samfund virkelig anerkender det at være hårdtarbejdende og flittig.

Og hvis du samtidig med kan være lidt udfordret på at prioritere dig selv og sætte grænser, så kan det blive en farlig fælde.

Men der er bare ikke nogen, der vil stå og takke dig for at være blevet sygemeldt med stress.

Der er heller ikke nogen, der vil takke dig for at kompromitere dig selv i løbet af dagen og snacke helt udmattet foran fjerneren, når du kommer hjem.

Så hvordan passer du på dig selv?

Har du egentlig overhovedet en tanke om, at du godt MÅ passe på dig selv? Godt må priotiere dig selv og din energi, så du ikke er udmattet efter en arbejdsdag – eller en arbejdsuge?

Hvordan lader du op? Hvor henter du energi henne?

Både på den korte bane nu og her – og på den lange bane?

På den korte bane

Jeg vil gerne opfordre dig til at introducere noget så simpelt som BRAIN BREAKS. Altså det at tage 5 minutter nogle gange i løbet af dagen, hvor du lader din hjerne koble fra. Helt fra.

For at kunne arbejde mere effektivt igen bagefter OG for at skabe kontakt til det mere beroligende nervesystem, der sænker adrenalin- og kortisol niveauet (det parasympatiske nervesystem).

Det gør du allernemmest gennem din vejrtrækning. Trække vejret dybt ti gange. Gå en tur rundt om blokken, gå hen og hente en god kop kaffe og snakke med nogle kolleger om vind og vejr. Meditere eller lave blide stræk.

Derudover kan du overveje, om du rent faktisk GODT må gå tidligt engang imellem, GODT må takke nej til en opgave (fordi et nej til andre ofte er et ja til dig selv), GODT må lægge arbejdet fra dig, når du har fri. Fordi du faktisk fortjener det og har brug for det.

På den lange bane

Det giver SÅ meget mening at overveje, hvad du hiver ind i dit liv af aktiviteter. Giver alt det, du laver, dig samlet set et overskud på din energikonto? Eller er der noget, der dræner dig urimeligt meget?

Sørger du for at have ting i dit liv, som bare har som formål at gøre dig glad, at få dig til at grine og/eller slappe af?

Sørger du for at have aktiviteter i dit liv, hvor du ikke skal præstere men får gang i din krop, din kreativitet, din glæde?

Sørger du for at have tid i din kalender bare til at slappe af?

Og øver du dig i at spotte, hvornår din krop fortæller dig, at den har brug for en pause? Lytter du til den?

 

Det kan give mening at tage et blik ind i dine overbevisninger omkring dig selv. Må du rent faktisk godt sige nej? Eller bliver du meget nervøs for, hvad andre så tænker? Er det svært for dig at være alene, så selvom du faktisk er udmattet, så vil du hellere ud og være sammen med andre/arbejde eller lignende?

 

Så…

 

Hvordan er dit stressniveau? Og hvad gør du for at passe godt på dig selv? ❤️

 

Kærlig hilsen

LouiseRostgaard

– diætist med hjerte for mennesker ❤️

 

PS. KRAMS burde måske have et ekstra S, der stod for Selvomsorg – det er i min optik et af kardinal punkterne for sundhed også. Fordi ydre sundhed starter i det indre

 

PPS Ønsker du at tale med en diætist og mentor, der kan hjælpe dig med din sundhed hele vejen rundt? Hjælpe dig med at få genskabt balancen i dit liv?

Følg linket herunder eller kontakt mig på mail@louiserostgaard.dk

 

BLOG

Dig og mig

Vil du slippe for flere fejlslagne forsøg på at tabe dig og istedet finde en KÆRLIG og HOLDBAR vej – med mig ved din side hele vejen?