6 tips til flere gr√łntsager i l√łbet af din dag

Mad, Motivation, Sundhed

Hvis du fx gerne vil spise flere gr√łntsager, s√• start for pokker med at v√¶lge dem, du godt kan lide ūüėä

Jeg sidder ofte overfor mennesker i min klinik, der ikke l√¶ngere spiser guler√łdder, fordi de har tvangsfodret sig selv med dem under en eller anden kur. Og det er der jo ingen balance i. Overhovedet.

S√• g√łr¬†det at spise gr√łntsager til en god smagsoplevelse. Og g√łr det nemt for dig selv.

Her kommer 6 tips til at spise mere gr√łnt i l√łbet af en dag.

Tip 1

F√• gerne gr√łnt til b√•de frokost og aftensmaden – hav som vane altid at have gr√łnt tilbeh√łr til maden. Og spis dem sammen med noget, du godt kan lide! Giv dem fx en l√¶kker dressing, steg dem eller hvad der skal til for, at det bliver en god oplevelse for dig.

Tip 2

Prop flere gr√łntsager ind i den mad, du i forvejen laver. Det kan b√•de v√¶re i farsen, wokretter, k√łdsovs, lasagne og gryderetter. En tommelfingerregel kan v√¶re at t√¶nke henimod ‘dobbelt s√• meget gr√łnt som k√łd’

Tip 3

V√¶lg gerne de gr√łntsager i butikkerne, der allerede er sk√•rede. Smid fx gerne revne guler√łdder og/eller r√łdbeder i en frikadellefars eller gryderet, eller serv√©r dem r√• med citronsaft og n√łdder i. De knuste blomk√•l kan ristes kort p√• panden og bruges som ris eller serveres r√• med tomater, pinjekerner, friske krydderurter og en dressing.

Tip 4

V√¶lg en ny gr√łntsag om ugen at eksperimentere med.

Tip 5

Til frokost er det fint med en god h√•ndfuld ‘gnavegr√łnt’, alts√• tomater, peberfrugt, agurk. V√¶lg dog ogs√• gerne noget med mere bid i engang imellem som fx guler√łdder, rester af gr√łnt fra dagen f√łr etc..

Tip 6

Du kan engang imellem erstatte kartofler/ris/pasta etc. i et aftensm√•ltid med gr√łntsager, fx squashpasta, blomk√•lsris, b√łnnefritter, rodfritter eller fx blomk√•lsmos.

Gr√łntsager m√¶tter nemlig rigtig godt, de bidrager med masser af vitaminer, mineraler og fibre, og s√• er de med til at skabe en tarmflora hos dig, der er rigtig gavnlig ift. dit immunsystem.

Selvf√łlgelig kan der v√¶re en proces i at l√¶re b√•de anden tilberedning, andre smage og andre m√•der at handle p√•.

Det er jo ikke fordi, vi kommer sovende til det. Hvis du fx er vant til, at maden skal smage af fl√łde (som jo er en fantastisk smags- og konsistensgiver), s√• duer det ikke at forvente ren fl√łdesmag, hvis du erstatter fl√łden med en 8% madlavningsfl√łde.

Der skal selvf√łlgelig v√¶re mening i galskaben. Men smag og smagsforventning kan der arbejdes med, og nye smagsoplevelser kan du l√¶re at nyde. Nyde for det, de er, og ikke hvad de skulle erstatte.

BLOG

Dig og mig

Vil du slippe for flere fejlslagne fors√łg p√• at tabe dig og istedet finde en K√ÜRLIG og HOLDBAR vej – med mig ved din side hele vejen?

Gruppeforl√łb Bryd dit m√łnster

I trygge rammer tager vi kærlige skridt mod et balanceret forhold til mad

Kitchen Blues Aid

Undgå de samme 5 retter på automatpilot Рfå konkrete redskaber til at planlægge sund mad OG få 3 menuplaner samt adgang til hele mit opskriftsunivers